mandag den 27. maj 2013

Svigtet bloggen.... Fuld fat fremad ;-)

Så er det vist på tide at komme i gang med at skrive i bloggen igen ;-) Det er alt for længe siden.

Bedste nyt: Jeg har fået køkkenhave!!
Dårlige nyt: Kun få chiliplanter tilbage....

Så godt som alle de chili frø jeg havde sået kom, og jeg havde i alt 36 sorter... Men men, jeg kunne jo ikke lade være med at tage nogle chili planter ind sidste år, og jeg lod dem stå med blade på.... STOR fejl!! Først kunne jeg kæmpe med massive mængder lus på dem, heldigvis uden de smittede de små nye i et andet rum (troede jeg). Efter et stykke tid gav jeg op og klippede allesammen ned... Desværre havde lusene fundet vej til de små nye chiliplanter, og efter flere forsøg på at bekæmpe dem, gav jeg op og smed næsten alle planterne ud. 12 planter (13) fordelt på 10 sorter har fået lov til at overleve og har det fint ude på terrassen nu. Mere om dem senere....

I foråret gik vi igang med at få lavet en køkkenhave på et stykke græs og jeg har været heldig at få et højbed på 1x3 meter helt gratis :-)

Laver lige en oversigt over alle de ting der bliver dyrket i år, så kan jeg nemlig også huske det til næste år ;-)
Frøene er herfra: Urbanfrø

Køkkenhaven:

2 rækker Frislander kartoffel
2 rækker Asparges kartoffel
2 rækker Exquisa kartoffel

Ærter fordelt på 2 rækker:
Marvært Progress nr. 9 lav ært
Marvært Onward høj ært
Sukkerært Sugar Dwaft

Bønner fordelt på 2 rækker med rionet i midten:
Pralbønne Enorma
Stangbønne Blauhilde
Stangbønne fransk Barlotto Di Fuoco

2 rækker kepaløg Stuttgarter
1 række Skalotteløg

Gulerødder fordelt på rækker i køkkenhaven og i højbed:
Nantes
Bambino
Resista Fly
Yellow stone

1 række hovedsalat Marvel of four seasons
1 række iceberg salat Great Lakes

1 række rødbeder fordelt på:
Golden Detroit
Chioggia
Forono
( Gemalen er ikke vild med rødbeder)

1 række Kålrabi Azur Star
1 række pastinak Halblange White

12 Sukkermajs True Gold
2 melonplanter Sivan F1  ( ikke plantet ud endnu)
Græskar Vegetable Spaghetti
Græskar Fictor F1
Græskar Jaune F1
Courgette Cocozelle
Courgette Genovese

4 planter af Valsk bønne Witkeim

2 rækker vinter porre
2 rækker spidskål
1 række bladselleri
Skulle egentlig have været spidskål, rødkål, hvidkål og savoykål, men smed alle de små planter på gulvet :-/

Har også smidt lidt solsikkefrø.

Højbedet:

Jordbær ( kender ikke navnet, men det er små dejlige mørkerøde bær og planterne giver bær meget længe)
Hindbærjordbær 3 planter

Radisser:
Saxa
Cherry Bell
French Breakfast

Spinat Matador
Og nogle røde gulerødder jeg har fået frø af Mutti :-)

Sikke en smøre :-D Mangler jo stadig at skrive op hvad der skal dyrkes på terrassen, men det må vente til i morgen... Måske jeg skulle se at finde på lidt billeder også ;-)

Hyg jer derude....:-)


1 kommentar:

  1. Hold da fast du har styr på det, og jeg ser, at du har nogenlunde det samme i køkkenhaven, som jeg. Så er der bare ikke tid til så meget blokskriveri.

    SvarSlet